Source says South Sudan closed popular radio over Riek Machar clip played in October

0

Sources in South Sudan privy to a case in which a popular radio station was closed say that security officials picked case with the the station over a clip of opposition leader Riek Machar played last month.

Eye radio, set up with U.S. backing was shut down on Friday by security operatives.

A journalist familiar with the case was quoted by plural news website Sudan Tribune saying that South Sudan National Security Services (NSS) told the management of the station that it broadcast Machar’s voice on October 13.

“I think they (NSS) are referring a voice clip recorded from interview gave to Al Jazeera TV,” the source said.

Chief Executive Officer of Eye Media, the mother company of the station Stephen Omiri told reporters that he will meet NSS director on Monday and hope that the radio will reopen.

Media advocacy group, the Committee to Project Journalists (CPJ) condemned the closure.

“The closure of Eye Radio is arbitrary and amounts to brute force censorship of a vital source of independent news for the people of South Sudan,” said Murithi Mutiga, CPJ’s East Africa representative

U.N.’s Special Adviser on the Prevention of Genocide Adam Dieng was angered with the closure of the radio saying  South Sudan government “should have encouraged, congratulated and used (Eye Radio) as a model” because it is known for spreading peace and reconciliation messages.

Credit: Sudan Tribune